چالش حقوقی استارتاپ‌ها

چالش‌های حقوقی از مهمترین مشکلاتی است که استارتاپ‌ها در جهان، علی الخصوص ایران با آنها مواجه هستند و یکی از معضلاتی که امروزه سبب شکست استارتاپ‌ها در سراسر جهان می‌شود، عدم آگاهی و توجه نسبت به مسائل حقوقی کسب و کار‌ها است.

یکی از شایع‌ترین و ابتدایی‌ترین اشتباهات حقوقی، عدم تنظیم یک قرارداد شفاف با هم بنیان گذاران است. از آنجایی که شکل‌گیری استارتاپ‌ها عموما بر پایه روابط دوستانه بوده، کمتر کسی به سراغ تنظیم یک قرارداد و پیش‌بینی اختلافات خواهد رفت. در صورتیکه داشتن co-founder agreement یکی از مهمترین مواردی است که باید در شروع هر کسب و کاری با دقت و شفافیت تمام نگارش و تنظیم گردد. تنظیم و مستند سازی یک قرارداد شفاف که متضمن تمامی جنبه‌های آن کسب و کار و روابط بین هم‌بنیان‌گذاران باشد، تا حد زیادی از بروز اختلافات احتمالی در آینده جلوگیری خواهد کرد.

قرارداد هم‌بنیان‌گذاران باید متضمن شرایطی باشد که در روابط شرکا اهمیت بسیار دارد. تعیین میزان سهام هر یک از شرکا، نحوه تقسیم سود و زیان، تعهدات خدمت و ضمانت‌های عدم رعایت آن، محرمانگی و عدم افشای اطلاعات، منع رقابت، مسائل مربوط به حقوق مالکیت فکری (ثبت اختراع یا ایده)، مقررات شرکت‌داری و توجه به اقدامات ثبتی جهت حفظ حقوق شرکا و مسئولیت‌ها در مقابل اشخاص ثالث و نحوه حل و فصل اختلافات احتمالی از مهمترین مواردی هستند که درج آن‌ها در قرارداد هم در روابط هم‌بنیان‌گذاران تاثیر فراوانی داشته و هم در زمان جذب سرمایه، رعایت اصول یک کسب و کار و استحکام روابط بین هم‌بنیان‌گذاران باعث حصول یک اطمینان حداقلی برای سرمایه‌گذار می‌گردد.

نتیجه گیری

با توجه به عدم تسلط عموم افراد بر قوانین و مفاهیم حقوقی استارتاپ‌ها و اهمیت این موضوع که باعث بوجود آمدن چالش‌‌ها و حتی تحمیل ضرر‌های جبران ناپذیری بر استارتاپ‌ها می‌گردد، حتما در شروع یک کسب و کار نسبت به این قبیل مسائل اطلاعات و دانش لازم را کسب کرده و در زمان تنظیم قراردادها با افراد متخصص در این حوزه مشورت شود.

نویسنده: ستاره مهدوی

1600 900 هم‌آوا

دیدگاهی بنویسید

    Stay Connected
    We appreciate your feedback.



    We offer you a panoply of cutting-edge options. Download Impeka