تمامی کسبوکارهای جهانی در حال تجربه فصل جدیدی از شرایط کاری هستند. به نقل از خبرگزاری تسنیم، شیوع کرونا باعث وقوع آثار جبرانناپذیری مانند کاهش تقاضا، کاهش تولید، تمایل خانوادهها برای پسانداز بیشتر و به تعویق انداختن خرید، کاهش تبادلات بینالمللی و بسیاری اثرات دیگر شده است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ریسک ویروس کرونا به حدی است که میتوان آن را آغازی بر وقوع یک رکود در اقتصاد جهانی دانست.
مدتی است که شیوع این ویروس، بسیاری از کسبوکارهای ایرانی را نیز مانند سایر کشورهای جهان به طور موقت یا دائم تعطیل و بسیاری دیگر را مجبور به دورکاری کرده است. اقتصاد ایران هم از اثرات تحریم و هم از اپیدمی کرونا به طور دو جانبهای ضربه میخورد. در این بین، بسیاری از کسبوکارها برای جبران ضرر و مدیریت این بحران، به آنلاین کردن فعالیتهای خود روی آوردهاند.
کسبوکارهای آنلاین به دلیل ذات بدون مرز، عدم نیاز به حضور فیزیکی مشتری و امکان دورکاری، در موقعیت فعلی با اقبال بیشتری نسبت به سایر مشاغل مواجه بودهاند. شرکت سرمایهگذاری و نشر بازی آواگیمز نیز جزء اولین شرکتهایی بود که با دوراندیشی مدیریتی، از چهارم اسفندماه ۹۸ نیروهای کار خود را دورکار کرد و به برنامهریزی برای کنترل شرایط جدید پرداخت. این شرکت با برگزاری جلسات لایو هفتگی، دریافت گزارش روزانه از تیم و اجرای کمپینهای مرتبط با #در_خانه_میمانیم، توانست با شرایط فعلی منطبق شده و به فعالیت خود رنگ تازهای دهد. از جمله این کمپینها، میتوان به همکاری آواگیمز با شهرداری تهران برای معرفی بازیهای سالم به کودکان و همکاری مشترک ۱۳ بازی ایرانی با حمایت فعالان صنعت بازی مانند کمیسیون سرگرمی و بازیهای رایانهای، کافه بازار و تپسل اشاره کرد؛ که با هدف ایفای نقش مسئولیت اجتماعی برای معرفی بازی باکیفیت ایرانی به عنوان راهحلی برای حفظ قرنطینه برنامهریزی شده و به زودی با هشتگ #سرگرمیت_باما اجرایی میشود. بعلاوه، همانطور که امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه بازار در تاریخ هجدهم فروردین ماه در توییتر خود عنوان کرد، در هفته سوم فروردین ماه ۹۹، رکورد ۲۲ میلیون دانلود و بهروزرسانی برای بازیهای کافهبازار ثبت شده که بیش از ۷۰ درصد رشد نسبت به میانگین هفتگی در سال ۹۸ داشته است. این افزایش تعداد مخاطب برای بازی موبایلی، به دلیل شرایط قرنطینگی و بیشتر شدن وقت آزاد در بین اقشار مختلف جامعه است.
بازیسازان ایرانی اکنون این موقعیت را پیدا کردهاند تا محصول خود را به جامعه بزرگتری معرفی کرده و از فرصت فراغت مردم برای رشد خود استفاده کنند. به همین ترتیب در بازیهای تحت نشر آواگیمز که شامل بازیموبایلی باباپز، دبرنا و پاورتانک هستند نیز در نیمه اول فروردین، نصب روزانه بین ۱۰ تا ۵۰ درصد و تعداد کاربر فعال روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد داشته است. گرچه پس از اتمام تعطیلات نوروز این اعداد کمی کاهش داشتهاند، اما همچنان نسبت به دوران پیش از کرونا با رشد همراه بودهاند.
به عنوان جمعبندی، به نظر میرسد کسبوکارهای مبتنی بر تلفن همراه و اینترنت در این دوران میتوانند به خدماترسانی خود به مخاطبشان ادامه دهند و عبور از این روزها را برای مردم سادهتر نمایند. به امید اینکه تمامی کسبوکارها بتوانند در این دوره رکود مقاومت کرده و از آن به سلامت بیرون آیند.
دیدگاهی بنویسید