اصول و قواعد تیم‎‌‎سازی در استارتاپ

از ابتدا باید بدانیم که تنها ایده‌ی خوب دلیلی برای موفقیت یک استارتاپ نیست و رشد و شکوفایی آن نیازمند یک تیم متخصص است. برای فرد کارآفرین که کسب‌وکارش تمام زندگی‌اش است کار سختی است که افرادی مشابه خودش به تیم اضافه کند اما باید توجه داشته باشیم که انتخاب نادرست اعضای یک تیم هزینه‌ی مادی و معنوی بالایی را در پی خواهد داشت، به همین دلیل داشتن تیم خوب و منسجم از بزرگترین دغدغه‌های هر استارتاپ‌ است تا بتواند با قدرت و انگیزه برای انجام کاری مشخص با هدفی مشترک گام بردارد.

کار کردن در استارتاپ بدون شک چیزی فراتر از حقوق ماهیانه، ساعات کاری منظم و … است. در ادامه به نکات و شاخصه‌های مهمی که به یک کارآفرین برای تشکیل تیم خود کمک می‌کند خواهیم پرداخت.

داشتن چشم ­انداز مشترک:
از بزرگترین مشکلاتی که باعث عدم موفقیت در تیم سازی می‌شود نبودن چشم‌انداز واحد و عدم باور به موفقیت ایده است. زمانی که اعضای یک تیم چشم ­اندازهای متفاوتی برای کسب‌وکارشان متصور باشند، دچار اختلاف نظر خواهند شد که ممکن است استارتاپ را از مسیرش منحرف کند. بنابراین لیدر تیم باید افرادی را انتخاب کند که دارای اهداف مشترک و یا نزدیک به هم هستند. توجه داشته باشید که بعد از انتخاب افراد، ارزش­ ها و چشم ­اندازی که برای استارتاپ‌تان به دنبال آن هستید را در اعضا نهادینه کنید. این کار به حفظ انسجام تیم شما کمک خواهد کرد.

تعداد اعضا:
در ابتدا سعی کنید تیم را کوچک نگه دارید. یک استارتاپ منابع مالی محدودی دارد. پس، از استخدام نیروهای تمام وقت به غیر از نیروی فنی و برنامه‌نویس که باید به توسعه محصول بپردازند پرهیز کنید.

این را بدانید که در آغاز فعالیت نیازی نیست به ازای هر نقش یک نفر حضور داشته باشد، بهتر است هر کس که توانایی انجام دادن کاری را دارد آن را انجام دهد و چندین نقش را ایفا کند. مثلا فردی که طراحی سایت را انجام می‌دهد، ممکن است بتواند به تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی هم بپردازد و یا فردی با حجم کار کمتر آن را انجام دهد.

هم­ تیمی شدن با دوستان و آشنایان:
اگر با دوستان خود تیم تشکیل می‌دهید، بدانید که کار و روابط دوستانه از یکدیگر جدا هستند. بنابراین در تعاملات کاری جدی باشید و تعارف و شوخی را کنار بگذارید.

استخدام کارآموز:
باتوجه به منابع مالی محدود می‌توانید از دانشجوها به عنوان کارآموز کمک بگیرید. در این مدت سعی کنید مسیر رشد را برایشان فراهم کنید تا آن‌ها را پس از فارغ التحصیلی‌شان به صورت نیروی ثابت جذب کنید.

تفاوت‌های فردی:
بهتر است اعضای یک تیم دارای تیپ‌های شخصیتی متفاوتی باشند. وجود افراد مختلف با نقطه نظرات گوناگون باعث هم‌افزایی و تکمیل کردن یکدیگر خواهد شد. همچنین آن‌ها را قادر خواهند ساخت تا مسائل را از جوانب مختلف بررسی کنند و شش کلاه تفکر را که هر کدام رنگ متفاوتی دارند بر سر بگذارند. به عنوان مثال تصور کنید که تمام افراد تیم نسبت به ایده‌شان خوش‌بین باشند و هیچ کدام جوانب منفی و عوامل شکست را بررسی نکنند، مسلما خوش‌بینی آن‌ها را دچار باور به موفقیت می‌کند، اما با داشتن فردی منتقد قادر خواهند بود تا تعادل را در تیم حفظ کنند و یکدیگر را به چالش بکشند.

حقوق و دستمزد:
مباحث مالی از مسائل مهم و حساس یک استارتاپ است. قبل از استخدام بهتر است به دنبال افرادی با ذخیره مالی باشید که با حقوق ناچیز حاضر به فعالیت باشند چون احتمال اینکه با شما به توافق برسند بیشتر است. صرفه جویی در اوایل کار، برای کسب و کارتان مفیدتر است تا به جای آن با افزایش حقوق کارکنان، به دنبال جلب رضایت آن‌ها باشید. به مرور با رشد کسب‌وکار قادر به افزایش حقوق آن‌ها خواهید بود. فراموش نکنید که از ابتدا با یکدیگر شفاف باشید و بر سر مواردی مثل درصد سهام و شرایط پرداخت حقوق با هم کنار آمده باشید.

نتیجه‌گیری:
برای داشتن منسجم‌ترین تیم و جلوگیری از ازهم پاشیدن آن، هر چند وقت یک بار اهدافتان را مرور کنید و راه‌های رسیدن به آن‌ها را بررسی کنید. با این کار از انحرافاتی که ممکن است برایتان گران تمام شوند پیشگیری خواهید کرد.

منبع: Business News Daily

1024 576 هم‌آوا

دیدگاهی بنویسید

    Stay Connected
    We appreciate your feedback.



    We offer you a panoply of cutting-edge options. Download Impeka