اهمیت مدل‌سازی مالی برای استارتاپ‌ها

در مورد اهمیت مدل‌سازی مالی احتمالاً مطالب زیادی خوانده‌ و یا شنیده‌ایم. از مزیت‌های مدل‌سازی مالی برای استارتاپ ها می‌توان به ترسیم مسیر موفقیت، برآورد چشم‌انداز کسب و کار در صورت پیروی از شرایط مشخص، بهبود فرآیند تصمیم‌گیری مدیریتی و ایجاد سیستم ارزیابی عملکرد، امکان تعیین نقطه‌ای که کسب و کار می‌تواند وارد مقیاس شود و بهینه‌سازی و حداکثر کردن سود و حاشیه سود، اشاره نمود. در این نوشتار به شرح برخی از مهمترین کاربردها و ویژگی‌های مدل مالی استاندارد برای کسب و کارها اشاره می‌شود:

۱- کسب و کارهای نوپا با تهیه مدل‌ مالی، قادر خواهند بود تا پیش‌بینی بهتری نسبت به چشم‌انداز و جایگاه خود در صنعت ترسیم نمایند.

۲- امکان پیش‌بینی و تدوین سناریوهای مختلف پیش‌رو کسب و کار با توجه به اطلاعات استخراج شده از مدل مالی، امکان‌پذیر می‌باشد. با ایجاد سناریوهای مختلف با توجه به پیش‌بینی شرایط سیستماتیک و غیرسیستماتیک موثر بر کسب و کار و استفاده از متغیرهای متفاوت برای پارامترهای مهمی نظیر قیمت خدمات یا محصول، هزینه‌ها، تورم، حجم فروش و … وزن هریک از متغیرها در میزان سودآوری کسب و کار مشخص می‌شود. به عبارت دیگر مدل مالی برای مدیریت کسب و کار ابزاری جهت مشاهده بهتر اثرات تغییر پارامترهای مختلف و سناریوهای پیش‌رو جهت توسعه و رشد درآمد و کنترل هزینه‌ها را فراهم می‌کند.

۳- عدم تسلط و آگاهی نسبت به وضعیت فعلی استارتاپ، تصمیم‌گیری در خصوص قدم‌های آتی را دشوار کرده و احتمال خطا در تصمیمات اتخاذ شده را بالا می‌برد. یک مدل مالی استاندارد و درست می‌تواند به ارزیابی فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید در جهت برنامه توسعه و سنجش احتمال موفقیت یا شکست کمک نماید و کسب و کار را از تصمیمات هیجانی که بعضاً منجر به هدایت آن به بیراهه می‌شود، نجات دهد.

۴- به کمک مدل مالی می‌توان برنامه‌ریزی بهتری برای افزایش نیروی انسانی انجام داد تا ضمن عدم مواجهه با کسری بودجه، خللی در پیشبرد برنامه توسعه کسب و کار ایجاد نشود.

۵- ایجاد امکان تغییر پارامترهای مختلف همگام با گذشت زمان و رشد استارتاپ به کمک مدل مالی امکان‌پذیر می‌باشد تا ضمن مشاهده خروجی‌های جدید، مدیریت کسب و کار را جهت اتخاذ تصمیمات به‌روز یاری رساند.

۶- جهت جذب سرمایه از خارج شرکت، داشتن مدل مالی اهمیت زیادی برای سرمایه‌گذار دارد و عموماً برای توجیح بهتر سرمایه‌گذاران نسبت به آینده شرکت، میزان سرمایه مورد نیاز و نحوه تخصیص سرمایه به بخش‌های مختلف داشتن مدل مالی نقش کلیدی دارد.

۷- به عنوان ابزاری برای تصمیم‌گیری‌های داخلی می‌توان استفاده نمود. برای مثال یک استارتاپ پیش از اجرای برنامه توسعه، لازم است هزینه‌ها و میزان درآمد خود را برای اجرا و طی دوره توسعه برآورد نماید تا از در اختیار داشتن منابع مالی کافی جهت شروع برنامه توسعه مدنظر اطمینان حاصل کند.

برای شروع مدل‌سازی مالی نرم افزار اکسل به عنوان بهترین ابزار در اختیار کسب و کارها می‌باشد، هرچند همواره استفاده از تجربیات و دانش مشاوران مالی جهت تهیه مدل مالی استاندارد و مبتنی بر تحلیل تخصصی پیشنهاد می‌شود.

به قلم: روئین صمدزاده
مدیرعامل گروه مشاوران فنیسی
2560 1536 هم‌آوا

دیدگاهی بنویسید

    Stay Connected
    We appreciate your feedback.



    We offer you a panoply of cutting-edge options. Download Impeka