پایان اولین دوره شکلدهى مرکز نوآورى آى‌فینک

در روزگار کرونازده امروز که توصیه بر عدم تجمع و دورهمی است، برخی امور بر اساس ماهیت آن‌ها نیازمند جمع‌شدن زیر یک سقف است. ارائه تیم‌های استارتاپی به سرمایه‌گذاران اگرچه به صورت ویدئو کنفرانسی، امری شدنی است ولی بنا به اهمیت آن برای طرفین، همواره به صورت حضوری توصیه شده‌است. دمودی تیم‌های آی‌فینک با هدف دریافت مجوز ورود به دوره شتابدهی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور برخی از مدیران شرکت خدمات انفورماتیک، فرادیس گستر کیش و شرکت دانش‌بنیان هم‌آوا، در سالن همایش هم‌آوا برگزار شد.

حدود ۹ ماه پیش مرکز نوآوری خدمات انفورماتیک با نام آی‌فینک در راستای شناسایی ایده‌ها و استارتاپ‌های فین‌تک راه‌اندازی شد و ۶۵ تیم طی چند نوآوردگاه و رویداد سرنخ به معرفی ایده‌های خود پرداختند اما در نهایت ۶ تیم به دوره شکلدهی راه پیدا کردند.
شنبه هفده خرداد ماه در پایان دوره‌ای ۳ ماهه این تیم‌ها در کنار هم جمع شدند تا مسأله و راه حل خود را ارائه نموده و برای ورود به دوره شتابدهی مجوز دریافت کنند.

آدم‌ها تشکیل‌دهنده زیست بوم کارآفرینی هستند نه نهادها

در ابتدا رضا کلانتری‌نژاد مدیرعامل شرکت هم آوا با اشاره به تلاش تیم‌ها در دوره چند ماهه حضور در مرکز نوآوری آی‌فینک فارغ از هر نتیجه‌ای گفت: مهم این است که هر یک از افراد تیم می‌توانند تاثیرگذار باشند؛ اراده به خرج دادند و تمرین کردند در هر حال ممکن است شکست بخورند اما برای نابرابری دیروز خود با امروزشان تلاش کردند. از طرفی فراهم شدن این بستر نتیجه چیزی است که در معرض دید نیست. برخی افراد تلاش نموده و نتایجی بر جا گذاشته‌اند که خود بسیار تأثیرگذار است. ایجاد چنین مراکز نوآوری کار سختی است و شراکت با فرادیس گستر کیش ما را در پیشبرد اهداف مربوطه یاری نمود.

کلانتری نژاد ضمن تشریح نفرین نفت گفت: این پدیده اجتماعی جامعه را از خلق‌کردن بر حذر داشته و مردم را مصرف‌کننده پرورش می‌دهد و اثر آن نیز ازدیاد رئیس‌ها است؛ در حالی‌که جامعه انسانی و زیست بوم کارآفرینی یعنی آدم‌ها و نهادها. یعنی اگر این آدم‌ها را حذف کنیم، مشخص نیست سیستم همچنان موفق بماند. ارزش قایل‌شدن برای رؤیاها می‌تواند دنیای بهتری خلق کند.

وی افزود: آی‌فینک در ابتدای کار است. حوزه‌های مالی رشد چندانی در کشور نداشته و دلیل آن می‌تواند عدم ورود بخش خصوصی در این حوزه باشد و معنی آن دنیایی از فرصت‌ها و ایده‌های پیشرو است. از شکست‌ها استقبال کنیم تا متوجه شویم چه چیزی غلط است چون جز این راهی برای رسیدن به حقیقت نداریم و با کسب اشتباهات است که می‌توانیم به سمت حقیقت حرکت کنیم.

تاثیر شکست یا پیروزی بر سازمان‌های مشابه

سید علی هاشمی‌اقدم مدیرعامل شرکت فرادیس گستر کیش با تشکر از منتورهایی که طی این مدت ۳ ماهه چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری در این دوره مشارکت داشتند گفت: آغاز فعالیت تیم‌ها همزمان با کرونا بود و پیش‌بینی روی کاغذ احتمال شکست پروژه را نشان می‌داد اما امروز و در میان این جمع، حقیقت گویا چیز دیگری است و تیم‌ها با جدیت تلاش کردند. نتیجه و ماحصل فعالیت آی‌فینک معطوف به یک مجموعه نیست چرا که خروجی فیزیکی و یا حتی بعد روانی آن، بر ادامه فعالیت سازمان‌های مشابه در کشور و یا شتابدهنده‌های مالی که در حال تشکیل هستند، تاثیرگذار است.

هاشمی‌اقدم ضمن تشکر از حمایت‌های شرکت خدمات انفورماتیک از تیم‌ها، صحبت‌های خود را با این بیت شعر به پایان رساند:

آفاق را گردیده‌ام مهر بتان ورزیده‌ام / بسیار خوبان دیده‌ام اما تو چیز دیگری

دموی ورود به شتابدهی

به عنوان آخرین بخش افتتاحیه رامین سلیمانی مدیر برنامه مرکز نوآوری آی‌فینک درباره جزئیات برنامه شکلدهی و اعداد طلایی آن توضیحاتی ارائه نمود که دربرگیرنده نتایج تلاش چندماهه تیم اجرایی مرکز و تیم‌های استارتاپی آن بود.
شش تیم مرکز نوآوری آی‌فینک در ۶ حوزه فناوری‌های قانون‌گذاری (RegTech)، مدیریت ثروت (WealthTech)، انتقال بین‌المللی پول (Remittance)، فناوری وام‌دهی (LendTech)، زنجیره بلوک و رمزارز (Blockchain ( و مدیریت مالی شخصی و کسب‌وکار (PFM) فعالیت دارند که به تفکیک زیر معرفی می شود:

– ضامن؛ پلتفرم وام‌دهی بین عموم مردم (صندوق وام خانگی، شرکتی و …)
– تضمین‌اپ؛ پلتفرم واسط بین خریدار و فروشنده در جهت معامله بر بستری امن و تضمین‌شده
– میم: مدیریت یکپارچه تمام نقاط فروش و مشتریان در یک پلتفرم و امکان فروش در شبکه‌های اجتماعی
– دلیل ایران: پلتفرم مالی ارتباط بین گردشگران عراقی و خدمت‌دهندگان ایرانی
– آلفاویژن: انجام معاملات مبتنی بر الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به جای انسان
– آی‌لیبر: پلتفرم ارزهای دیجیتال

چهار ساعت سرنوشت ساز

ارائه شش تیم و داوری آن‌ها حدود ۴ ساعت به طول انجامید و در پایان، نتایج در جلسه کمیته راهبری مورد بحث قرار گرفت که نتیجه آن به زودی اعلام می‌گردد.

1023 755 هم‌آوا

دیدگاهی بنویسید

    Stay Connected
    We appreciate your feedback.



    We offer you a panoply of cutting-edge options. Download Impeka