اولین رویداد مجازی نوآوردگاه با محوریت تیمسازی در تاریخ پنجم و ششم مردادماه ۱۴۰۰ در پلتفرم نوآوری همآوا برگزار گردید. فرایند بدینگونه بود که؛ افراد در پلتفرم ثبتنام کرده و با استفاده از زیرساختی که در اختیارشان قرار گرفت برای خود پروفایلی ساخته و در طول رویداد امکان بازدید از پروفایل یکدیگر و شبکهسازی را نیز داشتند.
این رویداد بر اساس چالشی که اخیرا به وفور برای استارتاپها و شتابدهندهها بهوجود آمده شکل گرفت. چالش ساخت یک تیم مؤثر.
تا قبل از کرونا رویدادهای حضوری به تسهیل فرایند تیمسازی کمک میکردند، اما با شیوع این ویروس و کاهش برگزاری رویدادها نیز شبکهسازی کاهش یافت. بر همین اساس کارخانه نوآوری همآوا تصمیم به برگزاری رویداد دو روزه نوآوردگاه گرفت که توسط پلتفرم نوآوری امکان حضور افراد را از سراسر کشور در آن فراهم آورد.
پلتفرم نوآوری همآوا فرصتی در اختیار نوآوردگاه قرار داد تا بتواند با ۶۰ شرکتکننده از ۱۳ استان و ۱۵ شهرستان کشور همراه شده و بستر آموزشی و شبکهسازی خود را در اختیار آنها قرار دهد. تعداد ۱۰ شرکتکننده تیم داشتند و باقی به صورت فردی در جهت تیمسازی در نوآوردگاه حاضر شدند. این شرکتکنندگان در چهار سطح بدون آمادگی، با ایده اولیه، با شناخت اولیه از مفاهیم و در حال تیمسازی بودند.
نوآوردگاه دو روزه بر اساس فرایند تیمسازی استارتاپها برنامهریزی شد و شامل برنامههای آموزشی چون؛ چرایی، معرفی اکوسیستم نوآوری و استارتاپی، انجام و تحلیل آزمون روانشناختی، ذهنیت استارتاپی، قواعد و فواید تیمسازی و کشف مسأله و راهحل بود. از آنجا که عموما تجربه افرادی که این مسیر را پیمودهاند، میتواند کمککننده باشد با همکاری کمپین افرا نیز بخشی بنام انتقال تجربه به برنامه افزوده شد که در آن دو کارآفرین تجربیات ساخت کسبوکارشان را با شرکتکنندگان به اشتراک گذاشتند. علاوه بر این با همکاری استارتاپ تستوتایپ نیز شرکتکنندگان در راستای شناخت خود به انجام تست روانشناختی پرداخته و تحلیل کامل آن را دریافت نمودند و راجع به آن به بحث و صحبت نشستند.
با توجه به برنامههای شتابدهی همآوا و حضور مدیران این برنامهها در رویداد، نوآوردگاه در حوزههای زیست فناوری و نانوفناوری، علوم شناختی و هوش مصنوعی، انرژیهای تجدیدپذیر، فینتک، هوشمندسازی خودرو، هوا فضا، آموزش و تجارت الکترونیک اتاقهای شبکهسازی را تشکیل داد و فرصتی را در رویداد فراهم آورد تا افراد بتوانند به شبکهسازی و آشنایی بیشتر با یکدیگر پرداخته و با هم گپ و گفتی داشته باشند.
نوآوردگاه دو روزه همآوا با آرزوها خروجیهایی از جمله شبکهسازی افراد، ایجاد ارتباط در جهت ساخت تیم و معرفی تیمها به برنامههای شتابدهی همآوا نیز داشت.
به قلم: زهره لورک
دیدگاهی بنویسید