برگزاری کارگاه شش کلاه تفکر در هم‌آوا

دوشنبه ۲۶ خرداد ماه کارگاهی با عنوان شش کلاه تفکر با همکاری تست‌وتایپ و با حضور تمامی پرسنل هم آوا برگزار شد. در این برنامه چهار ساعته ۸ تیم توانستند برای بررسی همه‌جانبه مسائل و موضوعات مورد بحث، از تکنیک شش کلاه تفکر استفاده کنند. این تکنیک کمک می‌کند تا حداقل از ۶ زاویه به مسائل نگاه کنیم و نگاه تک‌بعدی به آن‌ها نداشته باشیم. شش کلاه به شما این را امکان می‌دهد تا با خلاقیت، نگاه متفاوتی نسبت به تیپ مرسوم شخصی‌تان داشته باشید و آگاهانه به مسائل فکر کنیم تا از خطاهای شناختی جلوگیری کنیم.

از نظر تاریخچه این تکنیک توسط ادوارد دوبونو در سال ۱۹۸۵ در کتابی به نام شش کلاه تفکر ارایه شد. ادوارد دوبونو فیلسوف، روانشناس، نویسنده و متفکر اهل مالت است و طی سالیان، بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا همچون مایکروسافت، نیویورک تایمز و .. از تکنیک وی استفاده نموده‌اند. خوش‌بینی، احتیاط، احساسات، شهود، خلاقیت و… در یک تصمیم از طریق این تکنیک نمود پیدا می‌کند.

دبونو تفکر را به شش جنبه یا وجه مشخص تقسیم و آن‌ها را به رنگ‌های شش‌گانه سفید، آبی، قرمز، زرد، سیاه و سبز وجود دارد و هریک نماینده مفاهیم مشخصی هستند مطرح می‌کند.

نحوه این تکنیک به این ترتیب است که کلاه به رنگ‌های سفید، آبی، قرمز، زرد، سیاه و سبز وجود دارد و هریک نماینده مفاهیم مشخصی هستند. مثلا دارنده کلاه آبی باید به تفکر کردن جمع، جهت دهد و برنامه‌ای مشخص را به سرانجام برساند. کلاه سفید فقط به اطلاعات ارائه می‌پردازد. افراد با کلاه قرمز احساسات و عواطف خود را بروز می‌دهند. کسی که کلاه سیاه به سر دارد، انتقادهایش را به شکل منطقی بیان می‌کند. استفاده از کلاه زرد به معنای توجه به جنبه‌های مثبت موضوع مورد بحث است و کلا سبز نماینده خلاقیت و فکرهای نو است.

اگرشما هم می خواهید تفکراتتان را نه فقط در کسب‌وکار بلکه در مسائل اجتماعی، اداری و زندگی شخصی تقویت کنید توصیه می‌کنیم کتاب شش کلاه تفکر (Six thinking hat) اثر ادوارد دوبونو را حتما بخوانید.

1017 691 نوش آفرین موفق

دیدگاهی بنویسید

    Stay Connected
    We appreciate your feedback.



    We offer you a panoply of cutting-edge options. Download Impeka