دوره شکلدهی آنلاین هم‌آوا چیست؟

از سال گذشته که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، بسیاری از کسب‌وکارها شکست خوردند، بسیاری از اموری که برنامه‌ریزی شده بود به سرانجام نرسیده و بسیاری از ایده‌ها در نطفه خفه شدند.
از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از افراد و تیم‌ها در مناطق مختلف کشور دسترسی مطلوبی به شتابدهنده‌های مؤثر، مدرسان، مربی‌ها و منتورهای قوی برای رشد ندارند.
در نتیجه ما بر اساس نتیجه موفقیت‌آمیزی که از اولین برنامه شکلدهی آنلاین مرکز نوآوری آی‌فینک داشتیم و ۶ تیمی که راهی فرآیند جذب سرمایه دوره شتابدهی شدند، اجرای دوره دوم این برنامه را به صورت وسیع‌تری شروع کرده و در راستای رسالت اجتماعی هم‌آوا برای بهره‌مندی افراد در نقاط دور و نزدیک کشور از منابع اکوسیستم استارتاپی، دوره شکلدهی آنلاین را شروع نمودیم.


شروع دوره
هفدهم شهریورماه ۹۹ افتتاحیه دوره شکلدهی آنلاین هم‌آوا برگزار شد. این دوره با بیش از ۳۰ درخواست آغاز به کار کرد که ۱۵ تیم هفته صفر آموزش را گذرانده و ۱۰ تیم تکلیف آن هفته را انجام دادند. از آن‌جا که بدون انجام و ارسال تکلیف، تیم نمی‌تواند به ادامه دوره بپردازد، ۵ تیم دیگر از ادامه دوره جاماندند. پس از آن ۸ تیم وارد برون‌سپاری جمعی شده و از این بین تنها ۳ تیم توانستند به موفقیت دست پیدا کنند و وارد بخش اصلی برنامه شوند.
طبق پیش‌بینی انجام شده مبنی بر این‌که درخواست‌ها از شهرهای مختلفی خواهدبود، اکنون این شهرها شامل تهران، تویسرکان، بندرانزلی، اصفهان، گرگان، بم و شیراز می‌باشند.
ما علاوه بر افرادی که خود به صورت مستقیم درخواست عضویت در این دوره را ارسال می‌نمایند؛ مشتریانی چون مراکز نوآوری، مراکز رشد و پارک فناوری پردیس داریم که در حال حاضر تیم‌های دو مرکز نوآوری کارینو و شزان به برنامه در حال برگزاری پیوستند.
اکنون ۸ تیم در حوزه‌های هوش مصنوعی، خودرو، سلامت، کشاورزی و فینتک در این دوره در حال فعالیت هستند.
پایان این دوره
دهه اول دی‌ماه تیم‌ها پس از ۸ هفته تلاش به پایان دوره شکلدهی خود رسیده و آماده ارائه خواهندبود.


سرفصل‌های آموزشی
این برنامه به ۸ هفته تقسیم شده است. برخلاف دیدگاه بسیاری از افراد، دوره شکلدهی آنلاین از ایده‌پردازی شروع نمی‌شود و به مراحلی قبل‌تر از آن مانند ذهنیت استارتاپی، اکتشاف، جست‌وجوی معنا، مصاحبه و … می‌پردازد.
برنامه بدین صورت است که هر هفته یک عنوان کلی دارد. درک استارتاپ، تدقیق نیاز و مسأله به همراه تیم‌سازی، اعتبارسنجی، تست اولیه، پایدارسازی، بازاریابی، امور مالی و جذب سرمایه و در نهایت آمادگی برای رشد عناوین این هفته‌ها می‌باشند. البته بر اساس عملکرد و آمادگی تیم‌ها امکان دارد؛ بخش آمادگی برای رشد بیش از یک هفته به طول بینجامد.
تیم‌ها طی ۸ هفته در رویدادهایی برای هر موضوع آموزش دیده و سپس برای آن هفته تکلیفی را دریافت می‌کنند. پس از انجام تکلیف و ایجاد چالش جلسه پرسش‌وپاسخی برگزار شده و تیم‌ها با کمک مربی به حل چالش‌های خود پرداخته و تکالیف خود را تکمیل می‌کنند. این تکالیف جوری تعبیه شده‌اند که انجام هر کدام در واقع پیشرفتی در مراحل کسب‌وکارشان محسوب می‌شود.
علاوه بر این متناسب با هر هفته، یک جلد کتاب الکترونیکی در کاربری‌ تیم شارژ شده که در مجموع هر تیم ۹ کتاب دریافت می‌کند.
همچنین دورهمی‌های انتقال تجربه فنی و کسب‌وکاری نیز در این برنامه وجود دارد تا تیم‌ها بتوانند از تجربیات افراد موفق و بزرگ اکوسیستم نیز بهره‌مند شوند.
مجموع تمامی این برنامه حدود ۱۰۰ ساعت می‌شود.


همراهان متخصص
انتخاب مدرس‌ها، مربیان و راهبران این دوره بر اساس تخصص افراد، شبکه موجود و تجربه نیز می‌باشد. بدیهی است مجریان این دوره از متخصصانی که نسبت به این برنامه آمادگی همکاری دارند، استقبال می‌کنند.


پایان دوره
در پایان، تمامی آزموش‌ها و تمرین‌های ارائه به سرمایه‌گذار انجام شده، چالش‌ها حل شده و تیم‌ها آماده ارائه استارتاپ خود می‌باشند. در این روز هم‌بنیانگذاران به محل کارخانه نوآوری آزادی در تهران آمده، ارائه خود را انجام داده و از تمامی سوله‌های کارخانه شامل علی‌بابا، دیجی‌کالا نکست، ویکست، هفت‌وهشت و … بازدید می‌کنند. در نهایت در صورت کسب موفقیت در جلسه ارائه، تیم‌ها با توجه به موضوع فعالیت به شتابدهنده‌های مرتبط و شبکه هم‌آوا در اکوسیستم نیز معرفی می‌شوند.
علاوه بر این در صورت درخواست تیم‌ها، مدرکی دال بر شرکت در این دوره نیز برای تمامی افراد تیم صادر می‌گردد.


مزیت‌های مهم دوره
این دوره صددرصد آنلاین بوده و از طریق پلتفرم کاملی که در اختیار تیم قرار می‌گیرد به ارائه سرویس پرداخته و وجود دسترسی از هرکجای کشور را به منابع و شبکه اکوسیستم میسر است.
شایان ذکر است که از مزیت‌های مهم این دوره حضور راهبران در کنار تیم‌ها می‌باشد. راهبر فردی است که از همان ابتدا با توجه به تخصص خود در کنار تیم مربوطه قرار می‌گیرد. تیم علاوه بر مدرس‌ها و مربیانی که دارد، می‌تواند در هر زمان که در حوزه‌های مختلف با چالش روبرو ‌شود آن را با راهبر خود در میان گذاشته و با کمک وی به حل آن بپردازد. ‌علاوه بر این کاهش ریسک شکست، مشخص‌شدن وضعیت کسب‌وکار در بازه زمانی کوتاه‌تر، دسترسی به شبکه سرمایه‌گذاری نیز از دیگر مزایای این دوره می‌باشد.


ابزار
دوره شکلدهی آنلاین دارای تیم فنی قوی است که محصولی را برای تمام پروسه‌های مربوط به آن راه‌اندازی کرده‌اند. در این پلتفرم تیم‌ها برنامه هفتگی خود را دریافت کرده، آموزش دیده، تکالیف خود را از همان طریق ارسال کرده و با راهبر و مربیان خود ارتباط برقرار می‌کنند.
هر تیم در ابتدا نقشه راه خود را دریافت می‌کند. همپنین در حساب کاربری‌اش کوله پشتی دارد که تمام آذوقه دوره خود را در آن جمع‌آوری کرده و در این راه از آن‌ها استفاده می‌کند تا در نهایت به قله برسد.


هزینه
هزینه این دوره ۲۰ میلیون تومان است که ۱۰ میلیون تومان آن، توسط هم‌آوا در حساب کاربری فرد شارژ می‌شود. برای پرداخت بقیه هزینه دوره، تیم می‌تواند به دو صورت عمل کند.


  1. شخصی (بوت‌استرپ): در این نوع، تیم در دو قسط ۴ میلیون تومانی ابتدا و هفته چهارم نیز پرداخت خود را از طریق لینک مربوطه انجام می‌دهد. در پرداخت شخصی، تیم در مجموع ۸ میلیون تومان پرداخت می‌نماید.

  2. برون سپاری جمعی (کرادفاندینگ): این نوع پرداخت در واقع تمرینی برای بازاریابی و همچنین جذب سرمایه می‌باشد؛ اما در این مرحله تیم فعالیت خود را برای خانواده، دوستان، نزدیکان و افراد ریسک‌طلب ارائه می‌دهد. برای استفاده از این لینک پرداخت، ابتدا تیم ۳ میلیون تومان پرداخت کرده و سپس وارد پروسه کراد می‌شود. هر هفته بایستی در کنار تکالیف خود، مبلغ ۱ میلیون تومان نیز جمع‌آوری کرده‌باشد. در مجموع ۳ میلیون تومان پرداخت تیم و ۷ میلیون تومان برون‌سپاری جمعی می‌باشد و در این نوع تیم ۱۰ میلیون تومان نیز پرداخت می‌کند.


ارسال درخواست
دوره شکلدهی یک استارتاپ زمانی است که تیم با اعضای حداقلی خود ساخته شده‌ و آن تیم یک مسأله مشخص، مهم و بزرگ را شناسایی کرده‌است. این تیم توانایی کارکردن روی مسأله را داشته و یک هدف واضح و معنادار را برای کار خود مشخص کرده‌است. مشتری‌های هدف، مدل کلی از طرح درآمدی و بازار شناسایی شده‌ و در نهایت امید به مقیاس‌پذیری نیز در این استارتاپ وجود دارد.
اگر تیمی (حداقل ۲ نفر) در این مرحله قرار دارد؛ می‌تواند درخواست خود را برای ما از اینجا ارسال نماید.


مخاطبان
افرادی که به مباحث نوآوری، استارتاپی و کسب‌وکارهای جدید علاقه دارند.
افرادی که می‌خواهند کسب‌وکار و یا استارتاپ خود راه‌اندازی کنند.
افرادی که ایده دارند، تیم خود را ساخته و یا در حال ساخت آن می‌باشند.
تیمی که در مراحل اولیه کار خود بوده و یا دچار چالش‌هایی شده‌است.
افراد و یا تیم‌هایی که دسترسی به منتورها و مربیان استارتاپی ندارند.
افراد و یا تیم‌هایی که در نقاط مختلف کشور دسترسی به شتابدهنده‌ها ندارند.

298 169 زهره لورک

دیدگاهی بنویسید

    Stay Connected
    We appreciate your feedback.



    We offer you a panoply of cutting-edge options. Download Impeka